Breda – Van Dalen puinrecycling, sloopwerken, loswal en overslag en asbestsanering in Huissen nam onlangs drie nieuwe Scania’s in gebruik.
Twee G450 10x4*6 XT kippers met twee sturende 10 tons voorassen, een aangedreven tandemstel en een meesturende hefbare naloopas en één 6x4 R520 V8 trekker.
De doorslag voor deze aankoop en de keuze ligt feitelijk al jaren in het verleden. In 2001 en 2004 om precies te zijn. Toen kocht directeur Theo van Dalen twee Scania torpedo’s die hij nu inruilde.
“Die voertuigen hebben met ongeveer 1,5 miljoen op de teller alleen nog maar verzamelaarswaarde,” meent Theo. “Maar wij hebben er altijd uitstekend ons werk mee kunnen doen. Ik kocht de 144 V8 480 nieuw en de 164 V8 580 als jong gebruikt omdat de torpedo niet meer werd geproduceerd en ze hebben bij ons geen dag verzaakt.”
Naast de bewezen betrouwbaarheid van de Scania’s was er voor Van Dalen nóg een reden om deze keer om opnieuw voor het merk te kiezen. Hij wilde voertuigen die helemaal af fabriek geconfigureerd zijn. “We hadden ook een 10x4 van een ander merk rijden. Die kon écht met 50 ton de weg op. En dat is eigenlijk wat we willen want wij vervoeren geen kippenveren. Maar na een jaar of acht á negen kregen we wel heel veel kosten aan die auto. Met name aan de vering en sturing. Dat was niet meer economisch verantwoord om daarmee door te gaan.”
“Dus hebben we deze keer bewust voor een kant en klare fabrieksoplossing gekozen al leveren we daardoor wel drie ton laadvermogen in. Maar van Scania mogen we verwachten dat de voertuigen weer 15 jaar mee gaan. Want zo lang doen wij er wel mee.”
Dat zit hem dan vooral in de geringe kilometrages die de chauffeurs van Van Dalen maken. “Ze rijden wel de hele dag, alleen zijn de stukjes zo kort. Wij halen geregeld niet meer dan 600 kilometer per week en dan hebben we toch nauwelijks stilgestaan,” geeft Theo uitleg. “Dat vind je dan ook terug in heel andere dingen. Bij ons worden die motoren niet moe: na 15 jaar staat er amper een miljoen op de teller. Maar andere zaken als deuren, remmen en eigenlijk alles behalve de aandrijflijn krijgt veel meer te verduren. Ondanks het feit dat wij altijd de beste stoelen monteren, gaat er soms na drie jaar alweer een nieuwe in.”
Van Dalen kocht de kippers, met een Hardox opbouw van Gijbertsen uit Woudenberg, in een XT-uitvoering. “Die wat hogere stalen bumper is wel fijn in ons werk en de stoelen hebben een meer bouwbestendige bekleding.”
De Scania 6x4 R520 trekker geldt als het paradepaardje van het bedrijf, dat in november 60 jaar bestaat. “Daarom hebben we daar ook lichtmetalen velgen opgezet. En ik wilde toch weer een V8. Want het zijn wel ongelooflijk betrouwbare motoren. Alleen heb ik bewust voor niet al te veel pk’s gekozen.
We hebben het niet echt nodig. Deze auto gaan we met een lichtgewicht kiptrailer inzetten op dát werk waar ook het volume telt. Dan komen we binnen de 50 ton toch op dertig kuub.”
Van Dalen kiest altijd voor een rijk uitgeruste cabine. “Mijn chauffeurs zitten urenlang in die truck dus mag dat ook wel. Sowieso merk ik dat als je goed gereedschap aanbiedt, er toch zuiniger mee omgegaan wordt.” Beide voertuigen zijn uitgerust met Driver pakket, LED verlichting, Premium dashboard, stoel en infotainment met DAB+. De beide kippers hebben ook een overdrukinstallatie op het dak. Alle voertuigen zijn verder uitgerust met een retarder omdat dit volgens Van Dalen veel remblokken scheelt. “Wij remmen meer dan we rijden. Dan ga je dat merken. Wat dat betreft is het systeem van Scania voor ons helemaal super.”
Opvallend is de afwezigheid van extra lampen op het dak. Daar is Van Dalen kort over: “een paar hoorns is handig. “Nog meer vérstralers zijn niet nodig. We hebben wél zijverlichting en camera’s. Als de chauffeur achteruit steekt, moet hij goed kunnen zien wat er naast hem zit.”
Dit zijn tevens de eerste trucks waarvoor Van Dalen een reparatie & onderhoudscontract met de Scania dealer in Arnhem heeft afgesloten.
“In ieder geval voor de eerste acht jaar. Daarna zien we wel weer verder.”
Bron: Scania Nederland