Het zit hem allemaal in de details:
State-of-the-art Scania V8-technologie: tot 3% lager brandstofverbruik
• Verminderde interne wrijving
• Nieuw uitlaatgasnabehandelingssysteem met tweestaps dosering van AdBlue
• Nieuwe hogedrukbrandstofpomp met actieve inlaatdosering
• Volledig nieuwe motormanagement hardware en software
• Verhoogde compressieverhouding en piekcilinderdruk
• Gedeactiveerde hulpmiddelen, zoals de luchtcompressor
• Kogelgelagerde turbo op de 770 pk motor
Scania's constante zoektocht om zijn V8-motoren verder te ontwikkelen gaat door tot in het komende decennium en het resultaat is nog zuiniger motoren die geschikt zijn voor de meest veeleisende transporttaken. Deze verbeteringen van Scania's ingenieurs zijn het resultaat van passie, enorme ervaring, grenzeloze competentie en veel ingenieus denkwerk. Dus, hoe doen ze het?
"We bouwen voort op Scania's enorme V8-ervaring en blijven verbeteren wat de ervaren technici voor ons hebben geleerd, gecreëerd en bereikt", zegt Göran Lindh, hoofdingenieur voor Scania's V8-motoren. "Er zijn geen kwantumsprongen, het draait allemaal om het verfijnen van dingen en het toevoegen van de nieuwste technologie. Het nieuwe EMS maakt een slimmere en meer geavanceerde motorbesturingssoftware met een hogere nauwkeurigheid mogelijk. We kunnen bijvoorbeeld nog nauwkeuriger berekenen hoeveel brandstof er nodig is en wanneer".
Door AdBlue in twee stappen te injecteren, waarbij de eerste dosis direct na de uitlaatrem in de zeer hete stroom wordt geïnjecteerd, wordt de verdamping verbeterd tijdens lage belastingscycli. Dit betekent dat Scania's nieuwe V8's voldoen aan de wettelijke eisen die in 2021 van kracht worden.
Het EMS (Engine Management System) werkt samen met het AMS (Aftertreatment Management System). Ze zijn beide zeer kritisch om te voldoen aan de huidige en komende Euro 6-regelgeving met betrekking tot NOx en deeltjes. (En niet alleen wanneer de truck nieuw is, maar ook na verloop van tijd; de wettelijke eis is minstens zeven jaar of 700.000 kilometer).
Scania heeft een nieuwe oplossing toegevoegd waarbij AdBlue-vloeistof daadwerkelijk twee keer wordt ingespoten: één keer direct na de uitlaatrem en een tweede dosis in de "normale" positie in de demper zelf. Met de extra dosering wordt de verdamping van de AdBlue verbeterd tijdens lage belastingscycli, omdat de temperatuur hoger is in de buurt van het uitlaatspruitstuk.
Met de extra dosering wordt de nabehandelingsstrategie verbeterd en draagt ook bij aan een betere brandstofefficiëntie.
Hoge druk
De vernieuwde V8-serie is nu uitgerust met een nieuwe hogedrukbrandstofpomp waarbij de pompelementen individueel worden aangestuurd (AIM, Active Inlet Metering). De algehele druk- en inlaatcontrole wordt verbeterd met een betere diagnostiek voor meer uptime en prestaties. De nieuwe pomp is ook geoptimaliseerd voor het minimaliseren van motorolieverbruik. Ook is de compressieverhouding en de maximale cilinderdruk verhoogd, om de verbranding en het brandstofverbruik verder te verbeteren.
Een steeds belangrijker doel bij het ontwerpen van moderne, krachtige motoren is het verminderen van de interne wrijving. Door de interne verliezen te verminderen, is er aanzienlijke winst geboekt. Een alternatief is natuurlijk het gebruik van dunnere, effectievere moderne oliën met een kwaliteit die nog maar 10-15 jaar geleden ongekend was. Maar de enorme verbeteringen met meer geavanceerde duurzame oliën in de afgelopen jaren zijn niet voldoende. Ook de motor zelf moet worden ontwikkeld om de nieuwe mogelijkheden te benutten.
"Het verhogen van de druk en het vermogen vereist dat verschillende onderdelen in de motor, waaronder tandwielen, zuigers, ringen, cilinderkoppen en kleppen, worden verfijnd en versterkt", zegt Lindh. Dit vereist een geavanceerde verfijning en verbetering van de motor om interne verliezen te beperken, vooral omdat we ook de onderhoudsintervallen wilden verlengen en de duurzaamheid wilden versterken. Ik ben er trots op dat we erin geslaagd zijn deze enigszins tegenstrijdige doelstellingen met elkaar te verzoenen".
Een nieuwe koning op de weg
Het meest indrukwekkende lid van Scania's V8-familie is natuurlijk de nieuwe DC16 123-motor. Met zijn enorme vermogen van 770 pk vervangt hij het vorige topmodel met 730 pk. Een verschil is dat de 770 pk sterke V8 gebaseerd is op hetzelfde, vernieuwde platform als de rest van de nieuwe V8-reeks, met hetzelfde niveau van uitstekende robuustheid als alle V8's van Scania.
"Hier is het grootste verschil duidelijk", zegt Lindh. "Het toegenomen vermogen gaat gepaard met brandstofbesparingen, besparingen die we konden bereiken dankzij de introductie van de nieuwste technologieën. Het heeft een SCR-only nabehandelingssysteem, een robuuste, vaste geometrie-turbocompressor en hetzelfde soort single-bank uitlaatspruitstuk als de andere drie V8's".
De krachtige DC16 123 produceert zijn 770 pk met behulp van grotere injectoren en een FGT-turbocompressor met kogellagers, wat resulteert in een snellere respons en een betere verbranding.
Door het gewicht van bepaalde zware onderdelen te reduceren en het vereenvoudigen van andere, is het gewicht tot 75 kg gedaald ten opzichte van zijn voorganger. Een andere nieuwigheid is dat de 770 pk motor, voor een groter reactievermogen, een unieke, vaste geometrie-turbocompressor met kogellagers heeft in plaats van de traditionele journaallagers.
"De nieuwe single-bank spruitstukken hebben eigenlijk een extra voordeel", legt Lindh uit. "Ze zijn niet alleen lichter en efficiënter, maar dragen ook bij aan het kenmerkende V8-geluid, de typische onscherpte die zo veel Scania-klanten en V8-fans waarderen. Het genereert niet meer geluid, maar dit is eerder het resultaat van de manier waarop de uitlaatgassen door de ontstekingsvolgorde in het spruitstuk op weg naar buiten mogen botsen".
Vermogen op verzoek
Ongeacht welke van de vier nieuwe Scania V8-units het beste past bij een specifieke toepassing en transporttaak, ze zijn allemaal sterke dragers van de rotsvaste reputatie en het V8-erfgoed van Scania dat in meer dan vijf decennia is ontstaan. Betrouwbaar, robuust en krachtig, en altijd met een vleugje emotie. Men mag ze geraffineerde werkpaarden noemen, als zoiets bestaat.
"Dit zijn werkelijk prachtige motoren, met een korte, stevige krukas en een soepele vermogensafgifte vanuit de meercilinderconfiguratie. Onze beroemde Scania V8's zijn de benchmark wanneer zowel de transportefficiëntie als een hoog laadvermogen benodigd zijn", zegt Lindh.
Bron: Scania Benelux.