Breda - Van de Wetering uit Loosdrecht, specialist in het internationaal vervoer van luxe jachten over de weg, neemt deze maand de laatste van drie Scania 650S 8x4 zwaar transporttrekkers in gebruik.
Het bijzondere aan de voertuigen is de extra korte draaicirkel door een aanpassing van Scania Laxå Special Vehicles. Het is voor het eerst in lange tijd dat Van de Wetering weer Scania’s koopt.
Van de Wetering geldt Europawijd als dé vervoerder van luxe zeil- en motorjachten over land. Daarbij gaat het om het transport voor zowel particulieren als scheepswerven. “Het vervoer van luxe jachten is een niche waarin wij wekelijks gemiddeld zo’n 70 transporten hebben”, vertelt directeur Operations Nico van de Wetering. “Dat doen wij met 35 eenheden en 12 begeleidingsvoertuigen. Daarnaast zijn wij nog gespecialiseerd in meer ‘gewoon’ speciaal transport waarbij de nadruk op het volume en overmaats ligt en minder op het gewicht. Dat komt door ons heel speciale diepladerpark. Als je een boot kunt vervoeren, heb je in de basis ook goed materieel voor het transport van haspels, silo’s en tanks en machines in kisten.”
Voor Van de Wetering zijn dit de eerste drie nieuwe Scania speciaal transporttrekkers sinds lange tijd. “Wij hebben vroeger veel Scania gereden maar kozen de laatste jaren ook voor de andere Zweed. Dat we nu in een keer weer drie Scania’s kopen, kun je afdoen met ‘dat het gewoon weer eens tijd was voor een Scania’. Maar dat zou tekort doen aan voordelen van het merk,” meent Nico. “Als speciaal transportspecialist is brandstof niet je topprioriteit. Maar als je dan aan het einde van het jaar ziet dat er toch grote verschillen zijn en Scania beslist de zuinigste blijkt in ons werk, neem je dat wel mee in de besluitvorming bij de aanschaf van nieuwe trucks. Temeer daar ook nog los van de brandstof ook de andere onderdelen van de TCO bij Scania lager liggen.”
Daar komt nog bij dat Scania volgens Van de Wetering de beste papieren had bij het af-fabriek leveren van speciaal materieel. “Wij willen een zo kort mogelijke trekker. Want dan kan de dieplader erachter weer wat langer zijn. Als wij uitgaan van een twee keer uitschuivende dieplader die dertig centimeter langer kan zijn, omdat de trekker 30 centimeter korter is, winnen we bijna één meter laadlengte. En dat is van belang omdat wij het liefst onder de 20 meter grens willen blijven. Dat is het langste waarmee wij op een jaarontheffing kunnen rijden en dus niet voor elke rit apart vergunningen hoeven aan te vragen. Dat scheelt veel tijd en administratie en uiteindelijk geld.”
Daarnaast is wendbaarheid een groot goed. “Het gaat altijd om die paar laatste kilometers. Want daar ligt dat haventje waar wij moeten zijn zo lekker pittoresk onderaan de helling. Alleen staat ‘pittoresk’ in ons woordenboek doorgaans als synoniem voor ‘moeilijk bereikbaar’. Soms is dat zo krap, dat wij een boot ergens anders te water laten en hem dan zelf naar de eindbestemming overvaren. Dat gebeurt ook wel als wij een boot op bijvoorbeeld Mallorca moeten afleveren. Daarheen per truck kan met de ferry, maar dat is kostbaar.”
Vanwege de wens om een zo compact mogelijke trekker begon Van de Wetering met drie 650S 6x4 trekkers. “Scania heeft daar via hun eigen Laxå Special Vehicles een tweede gestuurde as voor het tandemstel bijgeplaatst. Dat kan op de originele gaten in het chassis en met 100 procent originele Scania onderdelen en dus ook de volledige garantie. En dat is wat ik wil. Dus heb ik nu 8x4 trekkers op de maatvoering van een 6x4 en dat is dus héél compact.”
Zo compact dat er voor allerlei componenten geen plaats aan het chassis was. “Dat hebben we opgelost door een kist tegen de achterwand van de cabine te plaatsen. Die is in overleg met ons gebouwd door TVS in Barneveld. In die kist is plaats voor een 1050 liter dieseltank met twee vulopeningen, een watertank, plaats voor extra accu’s, zes luchtketels, aflegruimte voor bevestigingsmiddelen en een extra 120 liter AdBluetank omdat we dat goedkoop thuis willen tanken en niet langs de snelweg. En daar bovenop hebben we een zonnepaneel gezet om te kijken of we daarmee de standtijd van de accu’s kunnen verbeteren.”
Ook de driehoekige kisten tussen de assen zijn door TVS gemaakt. “Ook daarin bergen wij spanratels en kettingen op. Op links is er dan nog net ruimte voor zowel de SCR-unit met daarbovenop de originele 60 liter AdBlue tank en een klein 150 liter extra dieseltankje. Dat is ons zeg maar thuiskomertje voor het geval er iets gebeurt met de hoofdtank.”
Dat Nico van de Wetering voor een V8 koos, komt vooral door de chauffeurs. “Ik vind het wel mooi een paar paradepaardjes te hebben, maar mijn chauffeurs vinden dat heel belangrijk. We hebben met deze deal ook een 12 jaar oude Scania V8 ingeruild met 1,2 miljoen op de teller. Dus zie het maar als vervanging.”
En als incentive. Alle drie de voertuigen zijn uitgerust met een King of the Road pakket aangevuld met standairco, magnetron, koffiezetter, omvormer en televisie. “De jongens zijn met dit soort transporten soms wel vier weken weg. Dan heb je die zaken wel nodig,” meent Nico die de voertuigen verder omschrijft als iets om naar uit te kijken. “Dit vak kun je alleen in de praktijk leren; er is geen opleiding voor”, legt hij uit. “Dus bij ons begin je op de begeleidingswagen om alle ins-outs van de verschillende routes te leren. En klim je op naar groter, zwaarder en verder. En uiteindelijk eindig je wellicht ooit op een Scania 650S.”
Fotobijschrift:
Drie Scania 650S V8 zwaar transporttrekkers helpen transportspecialist Van de Wetering verder. Directeur Operations Nico van de Wetering: “Als Scania beslist de zuinigste blijkt in ons werk, neem je dat wel mee in de besluitvorming bij de aanschaf van nieuwe trucks. Temeer daar ook nog los van de brandstof ook de andere onderdelen van de TCO bij Scania lager liggen.”